مقالات

خصوصیات کفش ایمنی جوشکاری

کفش ایمنی مناسب جوشکاری

یکی از مهمترین ابزارهای ایمنی که جوشکاران باید برای محافظت از خود استفاده می کنند کفش ایمنی جوشکاری است.این کار باعث می‌شود که کارگران و مهندسان در برابر جرقه‌ها و حرارت محافظت شوند و در زمان عبور کردن از کنار نواحی جوشکاری، مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید. کفش‌های ایمنی برای جوشکاری بسیار حائز اهمیت هستند زیرا آنها می‌توانند مرا از خطرات مختلفی که در این صنعت وجود دارد، محافظت کنند. در این مقاله از فروشگاه تجهیزات ایمنی ایمنچی، ما قصد داریم ویژگی‌های بهترین کفش ایمنی برای جوشکاری را توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: بهترین کفش ایمنی چه ویژگی هایی دارد؟

 

چرا باید از کفش جوشکاری استفاده کنیم؟

در محیط کاری جوشکاری خطرات فراوانی افراد را تهدید می‌کند.. زمانی که مشغول جوشکاری هستید، تنها دستان یا چشمان شما در معرض حرارت یا جرقه نیستند و پایتان هم ممکن است دچار آسیب‌هایی نظیر برخی از این تهدیدها شامل احتمال سقوط اشیاء نوک تیز، حرارت و تکه جوش‌ها خواهد بود. این به آن معنی است که افراد باید از کفشی استفاده کنند که از آنها در برابر این خطرات محافظت نماید.

ویژگی کفش ایمنی مناسب جوشکاری

ویژگی کفش ایمنی مناسب جوشکاری

انتخاب بهترین کفش ایمنی جوشکاری به نیازها و شرایط کاری شما بستگی دارد.  به طور کلی، یک کفش ایمنی جوشکاری خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • مقاوم در برابر حرارت

جنس رویه و زیره کفش باید از مواد نسوز مانند چرم طبیعی، جیر، نئوپرن، پلی یورتان، کوردورا یا PVC باشد تا از پاها در برابر حرارت مستقیم، جرقه و براده های داغ محافظت کند.

  • مقاوم در برابر ضربه

سرپنجه کفش باید از فولادی یا کامپوزیت باشد تا از پاها در برابر ضربه اجسام سنگین محافظت کند.

  • ضد نفوذ

کفش باید ضد آب و ضد نفوذ باشد تا از ورود رطوبت، روغن و مواد شیمیایی به داخل کفش جلوگیری کند.

  • راحتی 

کفش جوشکاری باید به گونه ای باشد که در استفاده های طولانی مدت پا را اذیت نکند و باعث خستگی نشود. البته اگر در طراحی کفش ایمنی نقصی وجود داشته باشد، این نقض به شکل کمر درد در کارکنان بروز پیدا خواهد کرد.

 

  • استفاده از چرم مرغوب

یکی از مهمترین ویژگی‌های بهترین کفش ایمنی مناسب جوشکاری این است که با استفاده از چرم مرغوب تولید شده باشد زیرا. چرم مقاومت مناسبی در برابر گرما و حرارت دارد.

 

  • استفاده از سرپنجه‌های فولادی

از دیگر مشخصات بهترین کفش ایمنی مناسب جوشکاری می‌توان به استفاده از سرپنجه فولادی در تولید آن اشاره کرد که باعث می‌شود کفش‌ها در برابر پرش براده‌های داغ آهنی مقاوم باشند. علاوه بر این، سرپنجه‌های فولادی مانع از آسیب دیدن در اثر سقوط اشیا تیز خواهد شد .

 

  • دارای زیره ضد لغزش

زیره‌هایی که برای کفش‌های مخصوص جوشکاری ساخته می‌شوند، معمولا ضخامت زیادی دارند و عاج و شیارهای عمیقی  باید داشته باشد تا در برابر لغزش بسیار مقاوم باشند. علاوه بر این، در اثر حرارت مستقیم استحکام خود را از دست نداده یا تغییر شکل نمی‌دهند؛ به همین دلیل می‌توانند محافظ خوبی برای پا‌های شما باشند. زیره کفش باید تا از لیز خوردن و سقوط روی سطوح لغزنده جلوگیری کند.

  • انعطاف پذیری زیاد

معمولا کفش‌های ایمنی جوشکاری باید انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با دیگر انواع کفش‌های ایمنی داشته باشند؛ زیرا جوشکاران باید با تکیه گاه قرار دادن پا‌ها، به محل جوشکاری تسلط پیدا کنند. در نتیجه کفش باید به راحتی خم شده و ترک نخورد تا جوشکاران بتوانند کار خود را انجام دهند.

  • داشتن ساق بلند

یکی دیگر از مشخصات بهترین کفش ایمنی مناسب جوشکاری این است که ساق‌های بلندی داشته باشد؛ به همین علت اگر پای شما به محل جوشکاری نزدیک شود، حرارت مستقیم یا پاشش جرقه‌ها آن را اذیت نخواهد کرد . ازدیگر مزایای ساق بلند این است که کفش سوراخ نمی‌شود و تا مدت زیادی می‌توانید از آن استفاده کنید.

معرفی بهترین کفش مناسب جوشکاری:

 

نشانه های کفش مناسب جوشکاری و استاندارد های آن:

نشانه‌های اختصاصی کفش مناسب جوشکاری شامل دو نشانه HI و HRO بر روی کفش‌های مناسب جوشکاری حک می‌شوند که به ترتیب نشاندهنده عایق حرارت بودن زیره و مقاومت بالا در تماس با سطوح بسیار داغ هستند. همین طور کفش ایمنی مناسب جوشکاری بر اساس استاندارد ۲۰۳۴۵ ساخته می‌شود؛ اما برخی از کفش‌ها که در برابر ذرات فلزی داغ هم مقاوم هستند، استاندارد‌های ۲۰۳۴۹ را برآورده می‌کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ویژگی‌های بهترین کفش ایمنی مناسب جوشکاری پرداخته و لزوم استفاده از آن را بیان کردیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع کفش جوشکاری با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *